Det här är en mäktig pjäs som verkligen har levererat snöskottning sen den blev inköpt i november 1988. Jag antar att det var den föregående snövintern som triggade köpet.
Nu blev det ingen ny sån snövinter på över 20 år men vad gjorde det?
14 000:- så när som på en tia var det go-pris som min polare Leif Johansson fixade. Han driver numera Johans Park och Golf, fortfarande i Hudiksvall. Minns att jag valde mellan Honda och Yamaha, Yamahan vann tack vare lite större arbetsbredd och kontakten med Leif. På den tiden var det Isacssons i Östersund som var generalagent för Yamaha och jag kunde hämta slungan omonterad i Östersund.
Vad är det som är så bra med den?
- Grym 8-hästars motor som orkar det mesta.
- Slungar snön hur långt som helst.
- Eftersom det är en banddriven slunga kan man ställa hur hårt den ska skrapa. När man ställer ner den i lägsta läget äter den i underlaget.
- Allar reglage samlade och lätta att manövrera.
- Rätt tung att hantera
- Dålig dragförmåga på blåis
- Lyse: En bilbacklampa som sitter på ett fäste som står på gummikuddar från ljuddämparupphängningen till en Saab 95 vill jag minnas.
- En baffelplåt som hindrar den varma utblåsluften från att smälta snö som sedan rinner ner i mekanismen för att vrida tratten.
- Ett bränslefilter.
- Ett injektionshål för startgas, (se anledning nedan)
- Tanken är gjord i två delar, skarven har gått isär därför är det numera en dålig idé att tanka tokfullt.
- Bränslepumpen, det sitter nån membranhistoria som ska pumpa fram soppa. Den har nog hårdnat med åren och det gör att den är hårdstartad som f-n om den har stått länge. Detta botar jag för närvarande med startgas.
Grymt nöjd med min Yamaha YS 828, svårstartad förmodligen torra membran i bränslepumpen, så frågan vart kan man köpa nytt membran ?
SvaraRaderaHej,
SvaraRaderaJag har en likadan slunga och köpte den fabriksny. Det är en superbra slunga som verkligen har jobbat hårt. Jag tvivlar på att det är ett membran som har torkat som är anledning till att den är svårstartad. Min slunga har alltid varit svårstartad när den har stått längre tider eller när det är väldigt kallt. Jag har dock en enkel lösning på problemet. Jag använder en vinyl-plastsäck som jag sätter över hela motorn och går ända ner till drivbanden. Sedan ställer jag en vanlig kupévärmare som delvis står på ett av drivbanden och blåser in varmluft. Efter ca. 10-15 minuter startar den hur lätt som helst.
m.v.h.
Stefan
Någon som kan hjälpa mig, drivremmen har gått ,har inte kvar den gamla, var och vilken kan jag beställa till bra pris? Yamaha skulle ha 980kr
SvaraRaderaYamaha YS 828 T årsmodell slutet på 80 talet
Casino Nights in Dublin - The Dereck Hotel Group
SvaraRaderaCasino Nights is a great time to play 전라남도 출장안마 and 제천 출장샵 a great 인천광역 출장마사지 place to stay if you're looking 안동 출장마사지 for a convenient casino 제주도 출장안마 night out, and a great time